Tillverkning av ölbackar i trä

Efter att Pilsnerbryggeriet har kommit igång med några bryggningar infann sig problemet med att hantera alla flaskor.
Eftersom problemet med att hantera flaskor kommer uppkomma varje gång vi brygger så bestämde vi oss för att tillverka snygga träbackar för 25 flaskor i trä.

Magnus tog tag i uppgiften och flyttade in i snickeriet… Tidsåtgången var ca 4-6 timmar för tre lådor. Priset för tre lådor var ca 200 kr för virket. Kex och lim några tior… Målet är att tillverka ca 12 backar a 25 flaskor för att kunna hantera lagring mm.

 

Färdig back. Så här är blir det...

Färdig back. Så här är blir det…

 

 

För att göra backar på detta sätt behövs följande: (tre backar)

2 st panelvirkesbrädor som är 5,4 meter / styck
Lamellkex, många! Jag använder stl 10.
Trälim

För tryck behövs även 6 sidor OH blad med spegelvänd logotyp utskriven på laserskrivare. Vanligt papper funkar också men blir inte lika enkelt, tydligt och snyggt.

Verktyg som behövs är:

Kapsåg
Rikt och Planhyvel (om inte brädorna köps färdighyvlade på alla fyra sidor)
Lamellfräs (Kexmaskin)
Handöverfräs med notfrässtål och avrundningsstål
limknektar. Många!

För att göra en fräsmall behövs även någon form av skivmaterial, typ laminatgolv samt figursåg & rundfil.

 

Måttritning på backen. Notera att sidan i skissen har höjden 25,6 mm men denna höjd funkar inte på alla ölflaskor så jag har ändrat till 26 cm höjd, vilket ger en invändig höjd på ca 240mm.

Måttritning på backen. Notera att sidan i skissen har höjden 25,6 cm men denna höjd funkar inte på alla ölflaskor så jag har ändrat till 26 cm höjd, vilket ger en invändig höjd på ca 240mm.  Måttet 31,9mm kommer från att jag sågat ojämnt och justersågat ned alla kortsidor (inklusive botten) till detta mått… Så går det när man är slarvig.

Färdig back kommer ha yttermåtten 26cm hög och 36 cm bred. Det ger plats för 25 flaskor t,ex, Staropramen, som är lättillgängliga och enkla att ta av etiketterna från. Vi har noterat att det finns många olika höjd på flaskor när man får begagnade flaskor. Oppigårds bryggeri har tyvärr en flaska som är någon mm för hög för att passa i denna back med kapsylen på. Isåfall bör man öka höjden till 26,2 cm.

Backarna tillverkas av planhyvlat 145mm brett panelvirke i gran. Jag har hyvlat dem till 20 mm tjocklek och köper man 2 st 5,40m plankor så räcker detta till 3 stycken färdiga backar.

Första steget är att göra en grovkapning.

5,4 meter sågas först upp i tre stycken delar på ca 1,70 m.

Dessa tre bräder skall sedan sågas upp i delar, tre stycken som är 32 cm långa och två som är 36 cm långa.  Var noggrann i detta steg.

Denna skiss visar hur varje 170 cm bräda skall sågas upp.  Här har jag även målat in den andra brädan i vilket lådan skall sammanfogas med. Notera att första bilden har en tunn trälist påritad som kommer från andra rutan. Detta är botten. Övriga "rutor är sidor och gavlar.

Denna skiss visar hur varje 170 cm bräda skall sågas upp. Här har jag även målat in den andra brädan under.i  Notera att första bilden / rutan har en tunn trälist påritadi nedkant som kommer från andra rutans tillåsning till rätt höjd (26 cm). Detta är botten. Övriga ”rutor är sidor och gavlar i den färdiga lådan. Det går alltså åt 2 brädor a 170 cm till en låda.

 

Därefter skall alla brädbitarna lamellfräsas för att kunna sammanfogas. I första steget gör jag sidorna på backen.

Lamellfräsning av bräda. Notera att jag lägger fräsen kant i kant med brädan. På så vis stämmer måtten med alla brädor när jag sedan sammanfogar dem 2 och 2.

Lamellfräsning av bräda. Notera att jag lägger fräsen kant i kant med brädan. På så vis stämmer måtten med alla brädor när jag sedan sammanfogar dem 2 och 2.

 

Färdiga brädor. 32 cms brädorna med två frässpår på en sida ligger till höger och 36 cm brädorna till vänster.

Färdiga brädor. 32 cm brädorna med två frässpår på en sida ligger till höger och 36 cm brädorna till vänster.

Här är ett kex insatt i en av brädbitarna för provning. De båda bitarna sammanfogas därefter med lim.

Här är ett kex insatt i en av brädbitarna för provning. De båda bitarna sammanfogas därefter med lim.

 

Efter detta skall brädorna sammanfogas med lim, 2 och två. Var noggrann med att se till att det frästa spåret fylls ordentligt med lim och montera kexen i en av brädorna. Använd tvingar för att pressa ihop dem. Är brädorna inte helt jämnt sågade (320mm) så säkerställ att en gavelsida (ändträt) är helt slät, eftersom brädorna för bästa finish justersågas i bordssåg när de är färdiglimmade.

Säkerställ god hjälp vid kritiska moment!

Säkerställ god hjälp vid kritiska moment!

När brädorna är färdiglimmande, 2 och två, har men ett antal lådsidor. Dessa skall nu justersågas.

Börja med att såga jämna kanter på ändträt på alla. Dvs säkerställ att de är 32 och 36 cm breda, exakt! (Eventuellt får man gå ned någon mm för att få bra resultat. Gör isåfall samma på alla lådor.

När ändträt är raksågat skall man såga till rätt höjd. I detta moment så börjar vi med att lägga undan tre stycken av 32 cm brädbitarna. Dessa skall bli lådbottnar och de kommer ha måtten 32 * 32 cm.

Såga ned höjden på övriga brädor till 26cm. Spara på de smala bitarna som blir över. Tre av dessa limmas med kex i sammanfogningen fast på de som skall bli bottnar, som därefter justersågas till 32 *32 cm.  Övriga kommer till användning för att undvika tryckmärken vid sammanfogningen till färdiga lådor.

Här justersågas höjden till 26 cm. Den avsågade stumpen sparas.

Här justersågas höjden till 26 cm. Den avsågade stumpen sparas.

När alla bitar har rätt mått är det dags för att fräsa ut handtag ur 36 cm bitarna, som blir gavlar.

Jag har gjort en fräsmall i laminatgovl och använder mig av fräsens kopiering och en notfräs (rakt frässtål) för att fräsa fram handtagen. Notera att mallen måste göras några mm större än det färdiga handtagshålet för att kompensera för kopiering och notfräsen.

Jag har för den här mallen  använt mig av två stycken hål borrade med 35mm borr  (för att få snygga halvrundningar )och sedan sågat upp med figursåg däremellan. Bredden är ca 10cm.

Fräsmallen har här monterats exakt för att snabbt kunna fräsa ut handtag. Genom att limma en list på undersidan av mallen som jag sedan lägger mot brädan kan jag exakt upprepa position och avstånd för alla handtag jag skall fräsa fram.

Fräsmallen har här monterats exakt för att snabbt kunna fräsa ut handtag. Genom att limma en list på undersidan av mallen som jag sedan lägger mot brädan kan jag exakt upprepa position och avstånd för alla handtag jag skall fräsa fram.

Efter att handtaget har frästs fram har jag avrundat kanten med ett avrundnings stål i fräsen (utan fräsmall).

 

Därefter skall alla bitar lamellfräsas för sammanfogning.

 

Så här skall de bitar som blir gavlar se ut när de är färdigfärsta för kexning.

Så här skall de bitar som blir gavlar se ut när de är färdigfärsta för kexning.

 

Sammanfogning

Provmontering för att säkerställa att man tänker rätt inför fräsning av lamellspår.

Provmontering för att säkerställa att man tänker rätt inför fräsning av lamellspår.

Har man inte använt en kexmaskin /lamellfräs tidigare bör man noga provmontera alla sidorna på backen och markera från vilket håll man skall fräs och vilka sidor som skall fräsas spår i. Som regel använder jag mig av att INSIDAN skall vara upp hela tiden när jag fräser, och sedan sätter jag fräsen kant i kant med alla brädor eller har dom liggande på ett bord för att få spåren på rätt ställe. Att fräsa alla spår tar bara några minuter om man tänker rätt från början.

En luring är gavlarna. Här skall 32 cm bitarna vara på insidan av dem. För att fräsa på rätt ställe här använder jag en av de små träbitarna som distanskloss för att fräsa hålen för botten rätt i förhållande till sidorna.

En luring är gavlarna. Här skall 32 cm bitarna vara på insidan av dem. För att fräsa på rätt ställe här använder jag en av de små träbitarna som distanskloss för att fräsa hålen för botten rätt i förhållande till sidorna.

Alla sidor som skall limmas samt alla frästa hål fylles med lim. Jag sätter i kex i gavlarna på alla ställen samt i botten på två sidor (för 32 cm sidorna).

Alla sidor som skall limmas samt alla frästa hål fylles med lim. Jag sätter i kex i gavlarna på alla ställen samt i 32cm sidorna på de delar som skall gå in i botten.

Alla sidor sätts ihop. Överflödigt lim torkas bort direkt, använd blomspruta med vatten + papper för att enklare kunna torka bort limmet.

Alla sidor sätts ihop. Överflödigt lim torkas bort direkt, använd blomspruta med vatten + papper för att enklare kunna torka bort limmet.

När lådan är färdiglimmad och limmet härdat är det dag satt få till lite finnish på lådan. Sandpappra ordentligt. Särskilt noga på de ytor där tryck skall påföras. De bör vara så släta och fina som möjligt.

Vår logotyp limmas här på lådan. OBS loggan har först skrivits ut spegelvänt på en laserskrivare och på OH film. Funkar också med kopiator, men INTE med bläckstråleutskrift. Därefter penslas trälim på trycket. Därefter läggs OH filmen på plats och trycket masseras fast. Låt torka ordentligt (typ över natten) innan man drar bort OH filmen. Tar man bort den för tidigt sitter trycket kvar på OH filmen.

Vår logotyp limmas här på lådan. OBS loggan har först skrivits ut spegelvänt på en laserskrivare och på OH film. Funkar också med kopiator, men INTE med bläckstråleutskrift. Därefter penslas trälim på trycket. Därefter läggs OH filmen på plats och trycket masseras fast. Låt torka ordentligt (typ över natten) innan man drar bort OH filmen. Tar man bort den för tidigt sitter trycket kvar på OH filmen. Använder man vanligt papper så får man försiktigt gnugga bort pappret när limmet torkat. Var värdigt försiktig i detta steg!

Så här ser det ut med trälim och OH film innan det torkat. Trälimmet blir helt genomskinligt när det är torrt och trycket sugs in i limmet som sitter i trät och man får ett mycket snyggt tryck.

Så här ser det ut med trälim och OH film innan det torkat. Trälimmet blir helt genomskinligt när det är torrt och trycket sugs in i limmet som sitter i trät och man får ett mycket snyggt tryck.

När trycket är på plats så återstår att ge lådan någon form av olja eller lack. Själv har jag bara strykit kinaolja från Biltema på lådorna och låtit torka.

Här ses färdiga lådor i bruk. Trycket på några av lådorna är här gjort med vanligt papper, men de blir lite "vita /luddiga, så jag föredrar OH film för bästa  tryck.

Här ses färdiga lådor i bruk.
Trycket på den vänstra av lådorna är här gjort med vanligt papper, men de blir lite ”vita /luddiga & lite otydliga., så jag föredrar OH film för bästa tryck. (högra lådan).

 

Fyll färdiga lådor med kall pilsner och njut!

Kommentera

